Ar galima paduoti į Teismą gydytoją dėl atsainaus poelgio su pacientu?
Kiekvienas asmuo, kreipdamasis į gydymo įstaigą bei medikus medicininės pagalbos, tikisi, jog jam bus suteikta aukščiausio lygio paslauga bei asmuo gaus pačią geriausią medicininę pagalbą, tačiau pasitaiko atvejų, kai asmenims yra suteikiama netinkama paslauga arba ji suteikiama ne laiku. Ar tokiu atveju pacientas gali apginti savo pažeistas teises bei kokiu būdu tai padaryti, atsako Lietuvos jaunųjų advokatų asociacijos (LJAA) narė advokato padėjėja Daumantė Hinz. Straipsnį skaitykite Delfi Plius
Iš visų paslaugų teikimo sričių bene jautriausia sritis yra medicininių paslaugų teikimas. Asmens teisę į sveikatos priežiūrą bei medicinines paslaugas žmogui susirgus garantuoja aukščiausias LR teisės aktas – Lietuvos Respublikos Konstitucija bei specialusis įstatymas (kartu su kitais LR teisės aktais) – LR pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas, kuris nustato paciento teises ir pareigas, paciento atstovavimo ypatumus, paciento skundų nagrinėjimo ir žalos, padarytos jo sveikatai, atlyginimo pagrindus.
Minėti LR teisės aktai įpareigoja sveikatos priežiūros specialistus bei sveikatos priežiūros įstaigas savo veikloje vadovautis savitarpio pagarbos, supratimo ir pagalbos principais, taigi sveikatos priežiūros specialistams taikomas ne tik sąžiningo, protingo ir atidaus profesionalo veiksmų standartas bet ir maksimalių pastangų kriterijus. Minėti teisės aktai garantuoja ne tik teisę į kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas, kurios apibrėžiamos kaip prieinamos, saugios, veiksmingos sveikatos stiprinimo, ligų prevencijos, diagnostikos, ligonių gydymo ir slaugos paslaugos, kurias tinkamam pacientui, tinkamu laiku, tinkamoje vietoje suteikia tinkamas sveikatos priežiūros specialistas ar sveikatos priežiūros specialistų komanda pagal šiuolaikinio medicinos ir slaugos mokslo lygį ir gerą patirtį, atsižvelgdami į paslaugos teikėjo galimybes ir paciento poreikius bei lūkesčius, juos tenkindami ar viršydami, bet ir paciento teisę pasirinkti sveikatos priežiūros įstaigą bei sveikatos priežiūros specialistą.
Jei dėl tam tikrų aplinkybių ar sveikatos priežiūros specialisto veiksmų aukščiau nurodytos paciento teisės buvo pažeistos, pastarasis gali šias teises ginti bei reikalauti turtinės bei neturtinės žalos atlyginimo.
Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo 13 str. numatyta, kokie asmenys turi teisę tiek į turtinės, tiek ir neturtinės žalos, atsiradusios dėl paciento sveikatai padarytos žalos atlyginimą:
pacientas;
asmuo, kuris buvo mirusio paciento išlaikomas arba jo mirties dieną turėjo teisę gauti iš jo išlaikymą, t.y. nepilnamečiai vaikai (įvaikiai), sutuoktinis, nedarbingi tėvai (įtėviai) ar kiti faktiniai nedarbingi išlaikytiniai;
mirusio paciento vaikas, gimęs po jo mirties.